Utstillingsåpning med vri/ vernissage with a twist..

Posted on Updated on

 Etter 4 dager (og netters) intenst arbeid kunne vi endelig åpne siste utstilling for i år: «Norwegian meditations»: Rosanna Salonia og «Childlike Witchøry»: Matthew Yates, kunstfotografer som begge var her på kunstneropphold  høsten 2010.(Se slideshow nederst på siden)                                                                                                                                     English version

Publikum fikk møte og oppleve deres tolkninger av landskapet, naturen , våre fabel-historier og eventyr på,  nok for mange, nye måter. Altså,- ikke en ren fotoutstilling med bilder i ramme og på vegg, men også ved hjelp av flere video/audio-installasjoner, funnete og omskapte objekter  og en stor bilde- installsjon.

De mange utrykkene  gjorde det nødvendig for publikum å bruke tid og ta flere sanser i bruk. Lyd var også allestedsnærværende og i stadig endring alt etter hvilket rom man trådte inn i. Dette var med på å sette stemningsleier for de forskjellige delene av utstillingen, fra Rosannas vare og vakre bilder til Mathhews mørke og mer mystiske, som gjorde det hele til en opplevelse av vandring mellom verdener. Noen av lydsporene har blitt laget og produsert av Jan Krey, lærer i lyd/musikkproduksjon ved Sunnhordland folkehøgskole. Takk Jan!

Etter reaksjonene å dømme ble utstillingen godt mottatt, ord som spennende og sterkt gikk igjen. Og også undring,- over at motiver vi ser til dagen sees på for oss nye måter.

Rosanna Salonia har latt seg inspirere av naturen og sitt forhold til denne: «Gjennom disse nye arbeidene ønsker jeg å formidle den rene og primale følelsen av glede og undring som jeg følte da jeg utforsket skogen, kystlinjen og de islagte områdene på denne lille smykkesteinen av en øy, Halsnøy.På en måte er det også min følelse av takknemlighet for det privilegiet det var å få tilbringe tid som kunstner og utforsker på et slikt sted, så rik på historie, med lagene av energi, hvor naturen føles så rå, grønn og overveldende mektig.»I Rosannas arbeider er det naturens poesi og våre møter med den som utforskes.

For Matthew Yates var det fablene og historiene som ble utgangspunktet: «Da jeg kom over et stort amfibiedyr som fortærte et lite barn spurte jeg: “Hva er du ?” og da det vendte seg mot meg gikk det opp for meg at det var ikke en frosk likevel, det var et lite barn ikledd froskeskinnet “ Jeg leker!” svarte det, før det hoppet avgårde ned i vannet.»Det var gjennom den rike folkloren i den norske kulturen og det eventyraktige landskapet jeg begynte å forstå hvordan disse historiene ble til, og hvorfor.

Her kjenner “alle” historiene og alle forteller dem på sitt eget vis, men jeg fant at de beste historiefortellerne er barna selv. Da jeg fordypet meg i omgivelsene rundt meg under kunstneroppholdet på Halsnøy kloster I november/desember 2010, begynte jeg å utforske mine egne følelser for det “overnaturlige” gjennom fotografiet. Dette proskjektet er mitt eventyr, vevd av historier fortalt gjennom de karakterene som skaper denne “Barnlige magien”.

Slik beskriver Matthew Yates sine erfaringer fra oppholdet på Halsnøy Kloster og de arbeidene han presenterer på utstillingen.

This slideshow requires JavaScript.

Legg igjen en kommentar

