Fotoutstilling:Norwegian Meditations og Childlike Witchery

Posted on Updated on

«Norwegian Meditations and Childlike Witchery

Rosanna Salonia og Matthew Yates                                                             English Version

I november 2010 startet de første kunstneroppholdene  på Halsnøy Kloster med kunstfotografene Matthew Yates og Rosanna Salonia, som kom hele veien fra Arizona, USA. De kom fra +30c i ørkenen til barfrost og – 16c her i Norge. Dette ble for dem et magisk møte med den norske vinteren og «eventyrlandskapet».

Nå er de endelig tilbake med utstilling og installasjoner av arbeidene de gjorde her under oppholdet. Vi inviterer derfor til utstillingsåpning søndag 25.november kl 17:00. Begge vil være tilstede og de blir værende på klosteret en ukes tid.

Rosanna Salonia

«Norwegian Meditations»

Audio-Visuell Installasjon

Mixed-Media Foto-Objekter

Mørkeroms arbeider

 «Gjennom disse nye arbeidene ønsker jeg å formidle den rene og primale følelsen av glede og undring som jeg følte da jeg utforsket skogen, kystlinjen og de islagte områdene på denne lille smykkesteinen av en øy, Halsnøy.

På en måte er det også min følelse av takknemlighet for det privilegiet det var å få tilbringe tid som kunstner og utforsker på et slikt sted, så rik på historie, med lagene av energi, hvor naturen føles så rå, grønn og overveldende mektig.»

I Rosannas arbeider er det naturens poesi og våre møter med den som utforskes.Hun søker etter den magien som hun, tidvis, klarer å «fange» gjennom sin Holga-linse og sine tilfeldige manipuleringer. Interessen hennes er å fange de rene kvalitetene av en erfaring og formidle denne på en sensuell måte .

Mørkeroms-arbeidene hennes manipuleres ved hjelp av diverse fotografiske og husholdnings-materialer, – ren bivoks gjør det mulig for henne å innkapsle, preservere og befeste de fotografiske objektene hun skaper. Disse blir ofte oppbevart i tre- eller rustne metall- objekter som hun har funnet, og tillater publikum å berøre og lukte i tillegg til å se og føle. I den senere tid har Rosanna begynt å utforske in situ lyd og video- installasjoner.

Matthew G. Yates

“Childlike Witchery”

Mixed media Foto installasjon

 Da jeg kom over et stort amfibiedyr som fortærte et lite barn spurte jeg: “Hva er du ?” og da det vendte seg mot meg gikk det opp for meg at det var ikke en frosk likevel, det var et lite barn ikledd froskeskinnet “ Jeg leker!” svarte det, før det hoppet avgårde ned i vannet.

Det var gjennom den rike folkloren i den norske kulturen og det eventyraktige landskapet jeg begynte å forstå hvordan disse historiene ble til, og hvorfor.

Her kjenner “alle” historiene og alle forteller dem på sitt eget vis, men jeg fant at de beste historiefortellerne er barna selv.

Da jeg fordypet meg i omgivelsene rundt meg under kunstneroppholdet på Halsnøy kloster I november/desember 2010, begynte jeg å utforske mine egne følelser for det “overnaturlige” gjennom fotografiet. Dette proskjektet er mitt eventyr, vevd av historier fortalt gjennom de karakterene som skaper denne “Barnlige magien”. Slik beskriver Matthew Yates sine erfaringer fra oppholdet på Halsnøy Kloster og de arbeidene han presenterer på utstillingen

OM:

Matthew Yates, født i Long Beach, California, har arbeidet med det fotografiske mediet i mer enn et tiår. Han er uteksaminert fra Kansas City Art Institute, 1997, med  Bachelor-grad i Kunst med kunstfotografi  som fagområde og gikk derfra til lærling i den store magnatkjeden Hallmark Cards.I 2005 grunnla han sammen med sin partner Rosanna Salonia, Fotovitamina, et kreativt fotografisk samarbeidsforetak.Matthews arbeider har vært utstilt og publisert i Storbritannia, Sør-Afrika, Brasil, Spania, Frankrike, Italia, Tyskland og USA.  Kunstneropphold omfatter Petrified Forest National Park i Arizona, og Halsnøy Kloster, Norge. Hans nyeste utstilling vises på Halsnøy Kloster i slutten av november 2012.

Rosanna Salonia, opprinnelig fra Milano, Italia, innehar Bachelor- grad i Kunst; Kunst- fotografi og Bachelor-grad i Kunsthistorie fra Universitetet i Arizona, Tucson, 2000.

Arbeidene hennes har vært utstilt og publisert i USA, Italia, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Norge og Japan. De er også å finne i permanente kunstsamlinger hos institusjoner som Museum of Fine Art in Houston, The University of Arizona Special Collections, the Kiyosato Museum of Photographic Arts i Japan, og  the International Center of Photography in Verona, Italia.

Sammen med fotograf Matthew Yates driver hun Fotovitamina, et kreativt fotografisk samarbeids- foretak. De har begge vært invitert til kunstneropphold hos Petrified Forest National Park  i Arizona, USA, og ved Halsnøy Kloster, Sunnhordland Museum, Norge. Til sistnevnte forbereder de nå utstilling av sine respektive arbeider som åpner i slutten av november 2012

One thought on “Fotoutstilling:Norwegian Meditations og Childlike Witchery

    Kunstnere på plass! « Halsnøy Kloster's Blog said:
    21. november 2012, kl. 22:53

    […] the kloster in 2010. REALLY looking forward to this,- ’cause this will be MAGIC!! Read more: ”Norwegian Meditations and Childlike Witchøry” 59.803989 […]

Legg igjen en kommentar

